søndag 11. oktober 2009

På tur til Mihailov

Hva gjør en skøyteløper når han, midt i oppkjøringen mot sesongen må reise bort til ”ingenmannsland” i ti dager? Til et sted hvor det ikke finnes muligheter til rulleskøyter eller sykling, og hvor det knapt finnes en sti å løpe på? Når kroppen ikke er vant til mye ”lavarbeid”?
Jo han bruker hodet.
De siste dagene har jeg tilbrakt i Russland. Tre dager i Moskva og en uke i en liten landsby ca 250 km sør for metropolen, like ved en sliten by som heter Mihailov.Grunnen til oppholdet var feiringen av en familiær 60årsdag, i tradisjonell Russisk stil – dette inkluderer full fres med mat, dans og ikke minst en anselig mengde vodka.Så hva med trening oppi et slit opplegg? Man må jo delta og ikke være en konstant festbrems!
Vel, jeg visste jo om dette en god del tid i forveien, så jeg la opp treningen i forkant med tanke på nettopp dette oppholdet. Så det ble tre uker med mye tøff trening, ingen ”hviledager”. Mye trening.Slik at kroppen trengte en hvileperiode for å bygge seg opp igjen. I tillegg har jeg i flere år hatte et sklibrett som kan rulles sammen og tas med i bag. Det veier 4kg og fungerer helt fenomenalt. Bare å rulle ut og kjøre på! Dette tok jeg med og fikk således kjørt et par vedlikeholdesøkter i skøytestilling. I tillegg kontaktet jeg en skøytevenn i Moskva, Anton Antonovski. Han ordnet trening på is i Krylatskoye, ishallen i Moskva. Så da ble det faktisk ei god isøkt på meg også! I tillegg fant jeg en ljerrevei over noen kuperte jorder, som ga mulighet for fin intervall-løping. Så summa summarum, ble det trening annenhver dag, og på tross av mye god mat&drikke ble formen bevart ganske greit takket være fornuft og ubegrenset med søvn :-)
Etter hjemkomsten ble formen testet ved at jeg gjennomførte ei rulleskøyteøkt på 30km på ”stripa” på Lillestrøm. Den gikk omtrent som vanlig (67 min), men jeg merket at kroppen var uthvilt, for det var mer ”trøkk” enn siste økta før jeg dro bortover.
Tolvdagersperioden med bygging av overskudd avsluttes i dag med ei lett sykkeløkt. Nå rettes nesa mot sesongoppkjøringen som starter for fullt i morra. Første stopp for meg er NC-3 i Gøteborg. Der går jeg sannsynligvis 500 og 3000 på lørdag. I år blir det færre to-dagers stevner på meg og i de tilfelle jeg ikke kan velge, vil jeg i flere tilfelle gå et kortere løpsprogram, for eksempel sprint.For øvrig vil nok tiden frem til jul fungere som istreningsperiode og løpene legger jeg mindre vekt på. Det blir derfor ikke så mange av dem. Etter nyttår starter den virkelige oppkjøringen mot løpene i februar og mars.Men, fra torsdag ligger isen i Vikingskipet. Det blir nok flere turer oppover frem til den 23.oktober. Og fra den 1. November er vi i gang på Valle.Jeg gleder med til det neste halvåret på is…..

Ingen kommentarer: