mandag 12. januar 2009

Nesten full klaff i ”Skipet”

Helgens NC-6 i Vikingskipet ble en opptur for meg. Jeg hadde på forhånd blinket ut 5000m og 1500m som ”Nøkkeldistanser”, med 10000m som ”bonus” om kroppen var i god nok form. 500 meteren ble i helgen nedprioritert, i den grad man kan la være å ha fokus på når skuddet smeller. Selvsagt brukte jeg en del krefter her også, men som sagt, det var ikke her jeg skulle ”gjøre det” i helgen.

Det neste jeg har lyst til å si er at jeg sjelden har opplevd et NC-arrangement som har vært så bra arrangert! Stange Sportsklubb og Hedmark Skøytekrets sto for et perfekt arrangement! Spesielt flott at det var god speakertjeneste, rask avvikling, like forhold pga hyppige vannepauser, ja i det hele tatt et flott arrangement. Undertegnedes frykt for trøbbel knyttet til det nye tidtakersystemet ble heldigvis gjort til skamme. Vel blåst SSK/HSK!

500m: 11,4 – 29,8 – 41,23
Etter en middels start og en yttersving sånn ”midt på treet, fulgte en vekslingsside som kanskje ble litt ”masete”, men likevel brukbart gjennomført. I siste indre kom jeg bra inn, men fikk et glipptak på venstre skøyte midt i kurven. Dermed mistet jeg mye av trykket i utgangen, og selv om siste 100m gikk unna ”som bare det”, mistet jeg nok 40-tallet i siste sving.Årets nest beste tid, og raskeste 400m til tross: Dette var ikke optimalt.

5000m: 7,28,31
Jeg setter meg alltid en del mål før sesongen. De skal være litt ”tøffe”, men samtidig realistiske. Jeg liker å leke med tall, og hadde i etterkant av 4,21 løpet i oktober beregnet at jeg sannsynligvis har forbedret meg med omtrent 2% siden i fjor på langdistansene. Fjorårets bestetid i Vikingskipet var på 7,38. En 2% forbedring skulle tilsi en tid på … ja, 7,28. Så, slik sett var nok løpet i helgen bortimot optimalt for min del. Og jeg har således nådd enda et av årets mål!Løpet startet med en åpning på 21,0. Deretter fulgte en 34,1 og en 34,9 runde, før jeg fikk 35-tallet. Jobben ble nå å holde seg der, og det klarte jeg helt til det gjensto tre runder, da kom 36,0 og 36,2 før sisterunden ble presset under: 35,9. En perfekt gjennomført 5000m! Nå fikk jeg betalt for de fire løpene jeg har gått på distansen tidligere i sesongen. Disse var for trening å regne. Nå mener jeg distansen skal ”sitte” bedre i fremtiden. Veldig fornøyd!

1500m: 26,9-30,6-31,9-33,7-2,03,13
Jeg fikk en natt med en del nakkesmerter. Sliter en del med dette etter første løpsdag. Det var derfor med en del spenning jeg skulle ta fatt på 1500m. Kroppen kjentes imidlertid bra, og jeg merket ikke noe negativt under oppvarmingen.Løpet gikk også bra. Etter en åpning på 26,9 fulgte en 30,6 runde. Her forsøkte jeg å få brukt fallet på langsidene og kjøre svingene, og lykkes med det. Andre runden gikk også bra, selv om jeg fikk melkesyre etter ca 1000m. Runden gikk på 31,9, og underveis passerte jeg faktisk 1000m på 1,21,4. Det er det raskeste noensinne på 1500m. På sisterunden merket jeg godt 5000m fra i går i beina, så jeg greide ikke å kvitte meg med makker Jan Terje Sørli i siste indre. Men takket være ham greide jeg å mobilisere en liten spurt og vi ble dømt likt i mål. I etterkant må jeg si meg godt fornøyd med løpet! Det er det raskeste jeg har gått inne på lavlandsbane. Litt ergelig av 2,02 glapp denne gangen også, men jeg gir ikke opp. Kanskje 2% snart slår til her også?

10000m: 16,08,26
Dette ble helgas eneste skikkelige nedtur. Jeg ville gjerne gå en bra 10000m under 16-minutter. Åpningen var nok i raskeste laget: 39,6. Deretter fulgte 37,2, og det burde vært farta resten av veien, men allerede etter 6 runder var jeg ”ferdig”, og resten av reisa ble tilbrakt i ”helvetes forgård” hvor oppgave en ble å fullføre uten å tape for mye ansikt. Man får mye tid til å tenke underveis på 16 minutter, og jeg skal ikke underslå at fristelsen til å bryte var tilstede allerede etter 8 runder. Men selvrespekten seiret og jeg krabbet meg igjennom på ny pers 16,08,26. Etter å ha kikket på rundeanviseren for hver annen runde og En ”søpletid”, men bedre var jeg ikke denne søndagen i ”Skipet”. Likevel vet jeg at jeg kan gå raskere på denne distansen, men da tror jeg ikke den bør komme som avslutningsdistanse i stor firkamp. Det kommer heldigvis nye muligheter, og da skal jeg ta konsekvensen av dette!

Etter helgas konkurranser har jeg følgende årsbeste:
40,96 – 1,22,96 – 2,03,13 – 4,21,03 – 7,28,31 – 16,08,26
Og, nå starter oppkjøringa mot VM i sprint i Inzell!

Ingen kommentarer: