fredag 30. januar 2009

NSF sitt Åpne Møte

Å være tilstede på gårsdagens åpne møte som NSF arrangerte på NIH, fortalte meg følgende:
1. NSF sitt styre og deres støttespillere er fortsatt ikke i stand til å ta selvkritikk
2. At styret fremhever andres evne til navlebeskuelse som et av organisasjonens store problem, og ikke er bevisst sin egen, er et tegn på manglende lederkompetanse
3. At man må benytte utgåtte ”guruer” fra OLT til å inneha de mest sentrale rollene i ”debatten” og la disse stå frem som ”sannhetsvitner” for sin egen fortreffelighet, inngir ikke akkurat tillit til at den nødvendige kompetanse til å lede en idrettsvirksomhet finnes i styret.
4. At man legger opp til et møte som til de grader er styrt av mangel på tid, og preget av enveiskommunikasjon, indikerer at agendaen ikke var å forsøke å skape ro, men fremheve at man har OLT sin støtte i ett og alt og således er en del av Norsk Toppidrett – Take it or Leave it!
5. Å understreke at Landslagstreneren har ”Carte Blance” vedrørende uttak, og dermed åpne for kontinuerlig misnøye også i tiden som kommer, er svært uklokt, uansett hva herrene Kaggestad og Kaas mener om hva en landslagstrener skal kunne gjøre på egenhånd.
6. Å kaste bort en gyllen mulighet til å vise ydmykhet overfor en organisasjon som i stor grad viser sin misnøye med den sportslige ledelsens evner til å utøve sitt arbeid, og stedet fremheve at man gjør det rette i ett og alt, er nok ikke det som skal til for å skape bedre samarbeidsklima.
7. Det er mulig jeg har ”noia”, men noen av spørsmålene fra styret til NST, tolket jeg dit hen at styret i NSF misliker at NST åpner for alle typer debatter på forumet. Jeg aner en viss grad av anti-demokratiske tanker her, noe jeg tar sterk avstand fra.
8. Jeg håper og tror alle som vil hurtigløpssporten vel, møter opp på tinget til våren og der velger sine kommende ledere med omhu. Jeg ble nemlig ikke beroliget av dette møtet, heller tvert imot!

Ingen kommentarer: