søndag 4. januar 2009

Ny Norsk Rekord :-)

Juleferien gjorde tydeligvis godt for sprintformen! Hittil i år har 500 meterne vært "så der", preget av litt lite sprut i kroppen. Det var litt bedre på søndag-og med det kom resultatene. Nå skal det sies at det var gode forhold i "Skipet" under Hamarlekene. Og det fortjener jammen våre yngre utøvere. At det nye tidtakeranlegget ikke akkurat var imponerende, er så sin sak, men stevnet ble gjennomført på en ganske grei måte, iallefall søndag.
Så over til løpene:
500m: 40,96
Årets beste 500m hittil. Noe som iallefall ikke skyldes de første 200m. De var på det jevne. Men dessverre fikk jeg aldri tak i 100m passeringen. Likevel. makker Rune farstad ledet ganske kraftig, men jeg fikk bra tak på vekslingssiden og økte farten mot siste indre. Her "traff" jeg veldig bra og ga full gass gjennom, fikk med meg farta ut på siste langsiden og holdt på å sovne, da jeg la en arm på ryggen for å få "tyngde" i skjærene. men, det merket jeg fort var dårlig medisin. Jeg lot armene være løse og ga full pinne, passerte Farstad, og suste inn til ny norsk rekord for 50-åringer: 40,96. Den gamle rekorden lød på 41,16, tilhørte Rolf Amundsen, Herkules og ble satt under VM for veteraner i Calgary i 2007.
Å sette rekord har vært et mål, men egentlig over all forventning etter ei jul med mye mat, drikke og laaaange netter :-)

1500m: 27,1 - 31,4 - 32,5 - 33,0 - 2,04,05
Nok en gang årsbeste. Denne gang i et løp jeg vil beskrive som "midt på treet". Det er greit gjennomført, men mangler sprut! Selv om jeg ikke går rundetidene opp med mer enn 1,6 sek, så er utgangshastigheten for lav. Dette skyldes først og fremst at jeg ikke hadde nok overskudd i beina til å øke frekvensen i svingene. Det kom seg litt mot slutten, og derfor holdt jeg farta bra. Men jeg mener at her er det en god del å gå på fortsatt.

Alt i alt: Dette var en flott søndag i Vikingskipet!

Ingen kommentarer: