onsdag 24. september 2008

Statistikk

Da er straks september slutt, og med det ender også den treningsperioden som jeg har valgt å definere som ”Mengdetreningsperioden”. Den neste perioden, som starter i oktober, kaller jeg for ”Konkurranse-forberedende”. Det betyr at jeg skal forberede meg til å konkurrere, og at fokus skal være på å få etablert riktig gjennomføring av konkurransesituasjonene. Dette krever et litt annet fokus og betyr at jeg må jeg trene på mer konkurransespesifikke momenter. Min ”sesong" starter egentlig ikke før i midten av januar med topp fra midten av februar til ditto mars.
Forutsetningen for å gjennomføre en god konkurranseforberedelse er rimelig tilgang til is og konkurranser. Nå åpner jo Vikingskipet 1.oktober og gir mulighet til noe istrening frem til Valle åpner (forhåpentligvis den 1. november i år). Planleggingen er i gang.
Vel. Undertegnede er glad i tall, og særlig å leke med statistikk. Derfor bør bloggen gjenspeile dette i ett visst monn. Her er derfor en oppsummering av årets Grunntreningsperiode som er regnet fra ca. 10. mars til og med i dag:

Antall dager totalt i perioden: 202
Antall treningsdager:...........167
Antall økter:...................271
Antall hviledager:.............. 35
Antall timer trent:.............368


Antall økter trening på aktivitetstyper:
Rulleskøyter:........58
Skøyter:.............32
Sklibrett:........... 9
Sykkel:..............69
Løping:..............23
Lavarbeid:........... 2
Ski:................. 6
Styrke/Bevegelighet: 39

Som den observante leser kan se, jeg er mest glad i å trene spesifikt i form av skøyter eller rulleskøyter, og i å benytte sykkelen. Egentlig liker jeg å løpe også, men alderdomstegn i form av kranglete hofter og knær setter en stopper for mye slik ”hoppeaktivitet”.Jeg har heller ikke veldig stor tro på at lavarbeid kan gi en fullgod erstatning for mer spesifikke aktiviteter som for eksempel rulleskøyter, og prioriterer derfor ikke dette i noe særlig grad. Spesifikk styrke er derimot noe annet. Det må trenes. Og det er blitt gjort til en viss grad. For øvrig er det jo miksen av intensitet som er interessant. Det skal jeg komme tilbake til en annen gang i form av en mer helhetlig analyse :-)

Ingen kommentarer: