søndag 28. september 2008

Vemod og forventning....

Det går unektelig mot en ny sesong på isen. Snart er det bare en måned igjen til Valle Hovin åpner sine dører for små og store skøyteløpere. Det betyr at behovet for bruk av rulleskøyter til å oppnå den gode følelsen av å flyte bortover underlaget, ikke lenger er tilstede. Noen er litt uenige med meg i det, blant annet vet vel de fleste at Sandefjord-gjengen bruker rulleskøyter året rundt. Det ville kanskje flere gjort også om det lå tilrette for dette flere steder. Likeledes ville flere benyttet ishockeybaner til både kortbane-trening og svingtrening med hockeyskøyter, om tilgangen på istid og verneutstyr var enklere. Nå skal det heller ikke stikkes under en stol, at mange skøytemiljø i dette landet er svært konservative mht systematisk utprøving av nye treningsprinsipper over tid. Dagens bloggrose går til alle som tør å prøve på noe anderledes, gjennomføre en filosofi til minste detalj i flere år, og ikke gi opp ved litt motgang i starten. Jeg har store forventninger til rulleskøyteløperne fra Sandefjord i år. Det blir spennende å følge med på resultatene de oppnår. Likeledes om de konservative kreftene i NSF greier å håndtere sin egen mistro ovenfor løpere utenfor eget forbundslag ved uttak til WC og Challenger Cup.
Det er også med forventning om gode prestasjoner jeg imøteser min egen, kommende sesong. Treningen hittil har vært annerledes lagt opp i forhold til de foregående to år. Jeg kaller det ekstremtrening - jeg tror man må være ekstrem for å kunne komme videre fra etablerte prestasjonsnivå. Så gjenstår det å se om jeg har truffet med opplegget. Men det er mange måneder igjen før status skal gjøres opp, så det er fortsatt rom for justeringer. I år er det februar og mars som er de store månedene. Frem til denne tiden skal det forberedes og det er derfor godt mulig at det kan bli vanskelig å prestere optimalt i de konkurransene som skal gjennomføres før jul- den som sklir får se!
For min del blir første løp i år Odalsskøyta 11. oktober, før NC-1 , NC-2 og NC-3 følger tett på.
Det blir en spennede sesong med VM på hjemmebane og flere nye, sterke treningslag som ønsker å utfordre forbundslaget, derfor:
Til alle skøyteløpere i Norge: Lykke til med sesongen 2008/09, og måtte det bli en vinter med stabil kulde og gode treningsforhold rundt omkring i landet slik at alle stiller med de samme forutsetninger når medaljene skal deles ut.

Ingen kommentarer: