fredag 19. september 2008

Strategi

At undertegnede har skrevet mange kritiske innlegg på NSF sine debattsider, er vel ingen hemmelighet. Det er mye som trengs å ta tak i vedrørende drift av skøytesporten i Norge. Ikke bare på sentralt plan, men også i klubbene.
Svaret på denne utfordringen har NSF etterhvert tatt i form av å utvikle strategiplaner. De foregående har kun vært papirtigre, uten forankring i praktiske tiltak og slik sett ikke hatt noen verdi annet enn som innhold i festtaler.
Min skepsis overfor den nye planen (2008-2011) har derfor vært både sterk og berettiget, men nå ser det heldigvis ut til at jeg kanskje kan ha tatt feil.
NSFs styre har tatt utfordringen og gjennomfører i disse dager høringsmøter med klubber i hele landet. Et av disse ble avholdt på Ullevål stadion torsdag 18.09, hvor også jeg var tilstede som representant for Geithus IL. Nå må det med en gang sies at på tross av et bra oppmøte så ble det ikke, i tradisjonell NSF-ånd, tatt opp noen direkte kontroversielle eller vanskelige tema. Til det er man fortsatt litt misforstått dempet fra klubbenes side og ditto i forsvarsposisjon fra styrets side. Men, møtet var likevel positivt, fordi man endelig fikk en arena for drøfting av viktige rammebetingelser for det å bedrive skøytesport i dette landet. Likeledes var det positivt at styrets tre representanter var formann Vibeke, nestformann Kim, breddeansvarlig Julie. Det inngir tillit til forankring på toppen. Hvor hurtigløpsrepresentantene var, er ikke godt å si, men de er vel der de alltid har vært, litt ute i pereferien? Mitt inntrykk er forøvrig at representantene var genuint interessert i "grasrotas" meninger og forslag og at de på en korrekt og ydmyk måte kommenterte de innspill som kom. Jeg ble såpass fornøyd med denne seansen at jeg er villig til å gi prosessen en sjanse og sogar anbefale alle skøytevenner derute til å gi sin støtte til tiltaket. Jeg tror det kan være nøkkelen til bedre dialog og større åpenhet mellom utøvere, ledere, trenere, foreldre og NSFs ledere og ansatte.
Jeg krysser fingerne og skal gi mitt bidrag :-)

Ingen kommentarer: