tirsdag 21. oktober 2008

Idiotiske uttalelser - Rapport nr. 02

Det kan hende at noen av leserne her inne lurer på hvorfor det ikke finnes link til denne bloggen fra NSF sine sider. Vel, jeg har sendt redaktøren epost to ganger med et hint om at bloggen finnes, men det eneste jeg er blitt møtt med er taushet. Jeg tolker dette dithen at det er mer interessant for NSF å ha en haug med "døde" nettsteder fra deltakerne på "Team Bøkko" og forhenværende barnestjerner på linklisten sin enn en høyst levende blogg. Vel, dem om det, men det er ganske symptomatisk for det som mer og mer likner en ledelse som skyr alt som kan lukte av kritikk og forsøker å bygge seg opp et drømmebilde av virkeligheten. Til dere som sitter og leder skøytesporten i dette landet vil jeg bare si en ting: Kom dere ut av kontoret og ut på isen, det er her det dere skal lede skjer! Og det betyr at man faktisk har ansvar for mer enn at Team Bøkko leverer varene.
Jeg skal i fortsettelsen gi et eksempel på hva Vibeke Sørensen &co forsøker å legge lokk på, nemlig den dype splittelsen som finnes mellom det jeg velger å kalle "Team Bøkko" (Forbundslaget) og det jeg opplever som kjernen i det øvrige skøyte-Norge.
Og da er vi over til den idiotiske uttalelsen. Ikke overraskende er det herr Mueller som igjen er fremme med en håpløs sak. Det som er ille, er at denne gangen viser han sitt sanne jeg til fulle, og det er nettopp i slike tilfelle vi trenger en ledelse som kan korrigere. Peter hevder at han ikke ønsker å ha med seg løpere til WC som har "fremtiden bak seg". Med andre ord, nå starter han prosessen for å få med yngre utøvere som f.eks. Hege Bøkko til WC på bekostning av f.eks. "eldre, utrangerte gamlinger" som Mari Hemmer og Maren Haugli. På herresiden er det også sikkert flere av de yngre som han ønsker å ha med på bekostning av løpere som f.eks. Odd Borgersen og Sverre Haugli. Jeg aner hva som er i ferd med å bygge seg opp, og nettopp dette forutså jeg så tidlig at jeg tok saken opp med styrerepresentantene på strategimøtet på Ullevål i høst. Jeg ropte et varsku da, og jeg roper et STORT varsku til styret nå! Dersom man lar Team Bøkko med Peter Mueller og Øystein Haugen i spissen, forfordele WC plasser til "egne løpere" på bekostning av bedre kvalifiserte utøvere, da vil man i beste fall oppleve et frafall av talenter før olympiasesongen. I værste fall vil man oppleve et krav om ekstraordinært ting hvor styret kastes ut i evigheten, og man selv går en særdeles usikker karrierefremtid i møte. Det er intet tre som vokser inn i himmelen! Men, man har fortsatt mulighet til å korrigere kursen, og jeg tror det bare er President og Visepresident som kan gjøre dette. For meg er ledelse synonymt med åpenhet og respekt for de utøverne man skal ivareta, samt ydmykhet og rettferdighet overfor trenere, ledere og aktive som ofrer mengder av år i sitt liv for å forsøke å tilføre norsk skøytesport nye, store øyeblikk. Det har ikke noe sittende styre i NSF, inkludert den sportslige ledelsen, lov til å tukle med. Da bør det smelle! Og det håper jeg nå det gjør om man ikke tar til vettet!

Ingen kommentarer: