søndag 12. oktober 2008

Søndagstur i Drammensmarka

Det er få søndager ledige i høst, så dagen i dag ble tilbrakt på gamle tomter i Drammensmarka. Jeg fikk fryktelig lyst til å ta en kombinert treningstur og søndagstur, og det er et par år siden sist jeg besøkte "jordbærstedene" mine, så da ble det Drammenstur i dag.
Bildet over er tatt ved "Gamledammen", et lite tjern på toppen av åsen ved Drammen Skisenter. Et lite, vakkert tjern med mulighet både ørretfiske og bademuligheter. I dag nøyde jeg meg med å rusle rundt og følge innløpsbekken opp til fossen:
Vakkert, ikke sant? Og perlen ligger bare en snau halvtimes gange fra bebyggelsen. Riktignok er det 350m stigning opp, men pytt, pytt... hva gjør man ikke for å oppleve litt natur?
Fordelen med å klatre raskt opp i høyde rundt 450 moh (fossen er ikke det høyeste punktet på turen), er utsikten man kan nyte fra adskillige utsiktspunkter. En annen fordel er at disse ikke ligger langs noen blåmerket sti, men at man må være litt kjent for å finne de beste
Bildet er litt uklart pga at zoom-funksjon og få megapiksler på mobilkameraet ikke er noen fet kombinasjon. Men likevel, bildet er tatt fra ett av de beste utsiktene på turen og viser Drammensdalen vestover mot Eikerbygdene og Kongsberg. På denne plassen finnes det en bålgrop og et tre som er helt perfekt å rulle ut liggeunderlag mot. Å sitte i en varm sovepose her og fyre bål, spise pølser og koke kaffe ei mørk høstnatt, er en opplevelse for sjelen!
Så oppfordringen er: Kom dere ut i marka folkens, før snøen visker bort enda et år.

Ingen kommentarer: