søndag 12. oktober 2008

Sesongstart

Da var første stevne i år ferdig, og jeg er sånn smått i gang med sesomgen 2008-09. Målet mitt med denne første konkurransen var først opg fremst å forsøke å få overført de detaljene jeg har trent på teknisk i sommer og høst til løpssituasjonen. Dette vil også være fokus i konkurransene frem til jul. Det er viktig for meg å ikke fokusere for mye på prestasjon nå, og heller ta resultatene som de kommer. Jeg har hat endret fokus på såpass mye teknikk, at ting må få tid til å "gå seg til". Dessuten har jeg, med unntak av dagen i går, ikke vært i nærheten av å kjøre noen max-drag. Således kunne man jo drømme om at kroppen hadde fart i seg, men det merket jeg raskt ikke var tilfelle. Likevel, jeg synes jeg kom greit igang og oppsummerer på følgende måte:

500m : 11,2 - 41,87 (30,67)
Fokus om å ikke "steile" i starten gikk bare til godkjent, de første ti meterne var ok, men jeg traff ikke på overgangen fra startskjær til langsideskjærog følte at jeg kom opp og bakpå. Her har jeg mye fart å hente. Trenerne mente at starten så ok ut, så det var iallefall bedre teknisk utført enn tilsvarende løp i fjor.... Første sving (ytre) synes jeg selv var middels, kjente at jeg ikke greide å være kjapp nok, og tror dett skyldes en svak inngang. Litt bedre fart fra første 100m, så vil det bedre seg, tror jeg. På vekslingssida jobbet jeg mye med å få økt frekvens, men det falt ikke heldig ut, skyvene gikk bakover og da blir det ikke mye fart. Ikke godkjent. Siste indre gikk greit, selv om jeg gikk litt langt fra "snøkanten" hele veien og la overkroppen for mye inn i utgangen. På siste langside la jeg en hånd på ryggen og tok meg tid til å fullføre skyvene. Fikk god fart og vant paret på det. Godkjent oppløp. Løpet var 0,2 sek raskere enn tilsvarende i fjor.

1500m: 27,85 - 31,90 - 33,10 - 34,10 (2,06,95)
At det mangler fart i kroppen var dette løpet et godt eksempel på. Starten på 27,8 er minst et sekund for langsomt, og da jeg gikk mine beste løp i fjor lå starten på rundt 27,0. I lørdagens 1500m hadde jeg all fokus på å treffe innganger til svingene, samt å gå med god tyngdeoverføring og kraft i skjærene på langsidene. Begge disse oppgaven greide jeg 100%. Det at kroppen ikke var helt med i "fartssjokket" gjør ingenting, det vil komme etterhvert. At rundetidene ikke øker med mer enn 2,2 sek fra beste til svakeste er jeg godt fornøyd med. Et av mine jevneste 1500m løp noensinne. det tyder på at stayeregenskapene (utholdenheten) er bra.
Løpet var 0,2 sek raskere enn tilsvarende i fjor.

Ingen kommentarer: