fredag 29. mai 2009

Randsfjorden Rundt 152 km - Pre history

Da er jeg klar for neste store utfordring: Randsfjorden Rundt – 152km landeveisritt på sykkel. Og jeg gleder meg overhodet ikke! Men det skyldes ikke sykkelturen. Årsaken er det faktum at jeg be oppfordret av min gode ”mentor” Erik Vea til å satse på å kjøre i den såkalte ”Rekordgruppa”. Jeg vet at dette definitivt ikke blir noen søndagstur, for i denne gruppa finnes det mange sterke idrettsnavn. ”Vår egen” Sverre Haugli, for eksempel, Børre Næss og Øystein ”Pølsa” Pettersen (landslagsløpere på ski), Jan Olav Beitmyren (har vel noen Birken seire+++), og ikke minst – Norges ”seigeste skinn”-Willie Juul Pedersen, over seksti år og sprek som en topptrent tyveåring også ”Birken”-konge. I fjor ”gruset” han meg i terrengsyklinga i OBIK, men jeg håper jeg er i bedre sykkelform i år, og at ritt på landeveien er litt annerledes fordi jeg ikke er noen teknisk god terrengsyklist og taper bøtter med tid i unnabakkene.Det er meldt varmt vær i morra opp mot 30 grader. Hadde det blitt meldt regn ville ikke jeg sykla. Men godvær er bra, selv om varmen kan bli høyere enn man er vant til. Ny hjelm (220gr), ny skjorte (lys i fargen) og proff pumpe (CO2-patron, må vite) er innkjøpt. Et punktert bakdekk er fiksa, Maxim-Gel’en er på plass sammen med vannflasker, lappesaker, dekkspaker og kjørecomputer. Nå mangler det bare mannen på toppen av doningen. Han er på plass, men hvor klar han er får vi vel se i morra tidlig. Han er i alle fall ydmyk–for engangs skyld :-)
Løypa sies å være flat, men åpner med en skikkelig bakke hvor omtrent 100 høydemetre skal tilbakelegges, før det går over i småkupert og litt utforbakke ned til Jevnaker. I bakken vil nok de beste forsøke å teste feltet for å få med så få som mulig av de ca 100 som starter i pulja.Herfra fortsetter det omtrent helt flatt langs Randsfjorden nordover til et par mil nord for Bjoneroa. Her kommer neste skikkelige bakke, og her tror jeg de spreke vil prøve å riste av seg de som har hatt mer enn nok med å henge med dit. Videre innover ser det ut som det er om lag 50km opp og ned ”småkneiker hvor de 5-6 værste byr på omtrent på 50-60 høydemetere, noe som sikkert vil tappe ”gørra” ut av de fleste. Så følger innspurten, de siste om lag 25km som er relativt flate med noen småkneiker mot slutten. Jammen sa jeg flat :-)Planen er å forsøke å bite seg fast i noen bakhjul og fighte så lenge som mulig. Det er bedre å ha forsøkt enn bare å kjøre igjennom med en følelse av at det var mye igjen, som f.eks i Enebakk Rundt.

Ingen kommentarer: