lørdag 30. mai 2009

Randsfjorden Rundt 152km - The story

Da var ”Vårens vakreste sykkeltur” over. Og mine bange antakelser holdt stikk. Rekordpulja var minst ett hakk for stort for meg. Allerede i den første bakken ble det kjørt noe helt jævelig fort, og da jeg ikke greide å komme meg langt nok fram, ble jeg hengende etter sammen med tre andre. To av dem hadde følgebil, og de juksa med å legge seg på skjermen på følgebilen og ble kjørt opp til ”gruppettoen” som besto av ca ti ryttere. Jeg ble liggende et stykke bak, alene og jeg brukte MYE krefter på å forsøke å kjøre dem inn, men det var ikke mulig. Så, der lå jeg da, mutters alene, med bare en mann bak meg i noen km. Jeg bestemte meg for å kjøre jevnt og i eget tempo. Noen km før Jevnaker kom sistemann opp, og vi ble en duo som kjørte hardt og jevnt i 50 km. Vi tok annenhver føring, to min. hver. Det var tøft, men vi greide å holde et snitt på vel 33km/t på tross av ganske kupert terreng. Likevel var det ikke til å forhindre: Teten i pulja bak tok oss igjen etter omtrent 60km. Vi ble en del av denne gruppa, og jeg fortsatte å kjøre hardt i rulla, tok ikke en eneste hvileperiode før det var igjen ca 6km, da måtte jeg slippe meg bak og lot meg bare dra inn til mål. Tida ble 4:16:19, noe som ga en snitthastighet på 35,6km/t. Det er raskere enn i Enebakk Rundt, og med den tøffe starten jeg fikk, er jeg egentlig kjempefornøyd med mitt andre sykkelritt.Rekordpulja kjørte på 3:31 noe som gir en snitthastighet på 43,2 km/t – det er fort. Av kjente sykkelnavn, så kjørte både Sverre Haugli, Phan Åge Haugård og Eivind Lia på 3:34 – det er også fantastisk bra!Neste gang jeg skal kjøre dette rittet, skal jeg vurdere puljene litt bedre i forkant. Farta i pulje 2 passa meg bra, og med en litt roligere start ville jeg helt greit kjørt gjennom på 4:06 i dag, kanskje raskere, for det var mange slitne folk i gruppa på slutten, og med litt friskere bein kunne jeg kanskje kjørt fort mot slutten? Vel, det blir spekulasjoner.
Randsfjorden Rundt er slutt for i år, og det var et flott ritt i nydeig vær og med utrolig flotte omgivelser: Anbefales.
....og hvordan gikk det så med den gruppa jeg svei kruttet for å ta igjen? Jo, de slo meg med knapt to minutter :-)

Ingen kommentarer: