torsdag 26. november 2009

Menneskeverd

Før jeg legger ut "10000-treff gaven" til leserne, må jeg bli litterær via de som virkelig kan det! Men først:

Noen av dere har kanskje lagt merke til at Eirik Bøkko har reagert
på undertegnedes hentydninger om at Håvard Bøkkos hylling av sin gamle trener og bagatellisering av dennes atferd, kan tolkes som på mangel på empati og god oppdragelse.
Dette er selvsagt vanskelig å svelge, men jeg mener fortsatt at de uttalelsene som han, og ikke bare han, men flere andre har kommet med, på tross av kjennskap til all urett som har rammet lagkamerater (og venninner) gjennom flere år, er et klart tegn på en egosentrisk atferd som ikke er etisk forsvarlig, selv i et toppidrettsmiljø. Vi trenger en verdidebatt - der er jeg helt på linje med Edel Therese Høiseth.
For å utdype det jeg mener, ønsker jeg å sitere litt fra Arnulf Øverland dikt "Du må ikke sove" og Jens Bjørneboes "10 bud til en ung mann som vil frem her i verden".

Du må ikke sove
Arnulf Øverland (1937)
Du mener, det kan ikke være sant,
så onde kan ikke mennesker være.
Der fins da vel skikkelig folk iblandt?
Bror, du har ennu meget å lære!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme!

TI BUD TIL EN UNG MANN SOM SKAL FREM I VERDEN
Jens Bjørneboe (Dagbladet 5. januar 1963).

1.
Det første bud er ganske lett
De som er flest har alltid rett.

2.
Tenk alltid på hva folk vil si.
Og ta de sterkestes parti.

3.
Og tviler du, så hold deg taus
til du ser hvem som får applaus.

4.
Tenk nøye ut hva du bør mene.
Det kan bli dyrt å stå alene.

5.
Følg ingen altfor høye krav.
Men si, hva du har fordel av.

6.
Si alle hva de gjerne hører.
Gå stille gjennom alle dører.
(For sannheten bringer sorg og nød,
mens daglig løgn gir daglig brød)

7.
Gå aldri oppreist. Snik deg frem.
Og gjør deg varm i alle hjem.

8.
Husk:
Ingen mann kan roses nok.
Slik bygger man en venneflokk.
(Og i et brødre-paradis
har du din beste livspolis.)

9.
Av sladder husker du hvert ord
til bruk i neste sjefskontor.
(Men ingen taktfull sjel forteller
et ord til ham som ryktet gjelder!)

10.
Hvis siste bud blir respektert,
da er din fremtid garantert:

Følg dristig med i kamp mot troll,-
men vis fornuftig måtehold!
Skrid tappert frem i livets strid,
- en time forut for din tid.

Jens Bjørneboe

Ingen kommentarer: