mandag 18. august 2008

Helgetur


Finnes det noe bedre enn en helg med trening, fisking, god mat&drikke, musikk og litt lett pusling på hytta?
Neppe for min del iallefall.
Hytta ligger på Vikerfjell, omtrent 35km nord for Hønefoss. ca 700 moh med fjellpartier rundt omkring som rekker opp i 1000-1100 moh.
Jeg bygde mye av hytta selv sammen med familie og venner. Den ble påbegynt i mai 2000 og sto ferdig i oktober 2001. Det var noen måneder med totalt "byggekoma". All fritid i nesten 18 måneder gikk med til bygging. I tillegg ble det brukt noen sene kvelder/netter midt i uka. Da var det kjipt å stå opp kl 0600 for å rekke toget til Oslo. But, that's history! Nå nyter jeg livet i lange drag når jeg en gang imellom tar meg tid til å reise oppover.
Og, bare for å si det med en gang: Treningsmulighetene er fantastiske! Nylagt asfalt på veien langs Sperillen gjør rulleskøyteøktene til en fryd! Den 6 km lange bakken opp til Tosseviksetra er som skapt for bakkesykling/løping/lavgang. Fjellet er unikt mht skigåing og langturer på beina. Terrengsykling, landeveissykling, svømming.... Alt man kan tenke seg av muligheter utendørs. I tillegg har hytta hems, og der er det plass til sklibrettet :-)
Nå er også varm dusj rett rundt hjørnet! Kaldtvannet spruter ut av kranene.
I helga reiste jeg oppover via Furumo. Der ble det gjennomført ei tøff rulleskøyteøkt. Jeg gjør ofte dette. Legger turen innom rulleskøytebanen på Geithus. Det er en omvei, men hva gjør man ikke for å få litt kvalitetstid sammen med 8 x 100mm hjul?
Lørdager tar jeg det normalt med ro. Det gjorde jeg forsåvidt nå også, dersom 7 timers fjelltur kan kalles hvile. Resultatet ble fire ørret etter en god del kilometers vandring i myrer og lyng. Bildet viser forøvrig Svarttjern, som ble en ørret fattigere etter Henriksens besøk.
Søndagen testet jeg ut den nylagte asfalten på veien vest for Sperillen. Det var en flott økt. Asfalten ble lagt i sommer og den var helt fri for sprekker, grus og andre ulumskheter. Jeg gikk en rolig tur på noen mil. Gleder meg allerede til neste gang!
Nå venter ei tøff treningsuke! Får håpe værgudene tillater noen rulleskøyteøkter iallefall. Berlin lokker i det fjerne.....

Ingen kommentarer: