mandag 4. august 2008

Sommeris - rapport 2

Så var sommerisen 2008 for min del en saga blott. Det ble fire økter den første helgen i August, to med vekt på mengde (ca 120 runder), en max O2 og en terskeløkt. I tillegg et par-tre timer med sykling. Kroppen fungerte ikke 100% på fredag og lørdag, men var noe bedre på søndag. Teknisk begynner langsidebevegelsene gradvis å automatiseres, men det koster ekstra krefter å gjøre endringer, så maks uttelling får jeg vel ikke før senere. Fokus i svingene er nå å senke høyre skulder mer i utgangene for å få med mer fart ut på langsidene. Dette koster endel krefter, fordi det ikke er mulig å "jukse" med en litt høyere sittestilling i utgangene. Dette koster naturligvis krefter og gir foreløpig en merkbar laktatøkning. Oppgaven fremover nå er å finne ut hvordan jeg skal trene de neste månedene for å fikse denne detaljen. Jeg har noen ideer! Men det vil jeg komme tilbake til :-)
Ellers var det veldig moro å trene sammen med Geithusgjengen. Utrolig fin gjeng med mye humør og ikke minst en stort internasjonal bredde. Asier og Jan Friesinger kjenner jeg jo fra før, men Johan Röjler (http://no.wikipedia.org/wiki/Johan_R%C3%B6jler) var et nytt og hyggelig bekjentskap. Gleder meg sinnsykt til å reise sammen med disse utøverne til Berlin i september. Et stort pluss denne helgen var ellers at jeg greide å henge med gutta (og Mari) på 20 runder i 36,0 tempo uten at puls eller melkesyreverdier gikk inn i sone 4. Målet nå er å være med på flere slike serier for å få trent på terskel i høy fart. Når man går alene blir farten lavere, og terskeltreningen blir knyttet til lavere fart og muligens noe anderledes teknikk, særlig fordi presset i svingene blir mindre. Kanskje kan vindtunellen på Geithus gi en effekt utover det å øke toppfarten, som vi ikke er klar over? Tenk om eldre herrer, som undertegnede, da kan trene terskel i 31-32 fart! Det kan gi effekter som er ukjente for oss i dag.

Ingen kommentarer: