søndag 7. desember 2008

NC-5 "Oscarløpet"

Årets siste NC ble arrangert som vanlig på Valle Hovin. Nå er jo Desemberværet i Oslo svært variabelt, og utendørsløp her er en "risikosport". Men denne helgen var vi heldige! Selv om isen ikke var så god som den kan være på "Kalde Motvind", så uteble den vanlige "Valle-trekken", og på tross av en bikkjekaldt søndag, var det jevne forhold og ikke mye dårligere enn innendørs i Bjugn. Av prestasjoner denne helgen, merket jeg meg spesielt Jan Friesingers fire sterke løp. Spesielt 1500 meteren søndag, hvor han "gruset" Ådnes banerekord var virkelig en lekkerbisken! Han var elles i en særklasse blant sprinterne. Artig at den sympatiske Inzell-gutten ser ut til å finne formen i tide til det Tyske mesterskapet i sprint om to uker.
Av andre resultater å merke seg, synes jeg Eidsmo'ns 5000meter var veldig sterk. 7,31,1 er en tid som innendørs ville ha vært i nærheten av Ragnvald Næss' norske rekord på 7,16,57. Han gikk forøvrig også en svært god 1000m på 1,23,28, og er tydeligvis i god form.
Så, hva med den ferske 50-åringen? Jo, han er egentlig godt fornøyd med helgen. Denne NC'en var nok sesongens beste hittil.

500 m: 11,45 - 30,72 - 42,17
Sannsynligvis den beste 500meteren hittil i år, på tross av at det ikke ble årsbeste. Men, 42,17 utendørs er nok vesentlig bedre enn 41,87 inne. 30,72 er årets 3.beste "runde", og det er godkjent utendørs. Jeg var også nærmere de beste sprinterne enn før i år. Dette kan nok også skyldes at jeg ofte går bedre, relativt sett, utendørs enn innendørs, og at Valle er favorittbanen min! Selv om 500meteren var godkjent, var dette det svakeste løpet denne helgen.

1000 m: 19,4 - 31,1 - 32,4 - 1,22,96
Denne distansen "satt" bra. Jeg gikk mot unge Verheylewegen fra Båstad, og ledet faktisk på ham etter første 200. Mellomrunden ble litt for svak til at jeg kunne vinne paret, men jeg følte at jeg fikk gått bra teknisk på skøyter og at svingene ga fart. Jeg merket dog at beina ikke er 100% fom dagen, for den vanlige "turbofølelsen" som jeg får når jeg er i form kom aldri. I stedet ble det tomt og tungt, og jeg måtte mobilisere mye mental kraft for å holde farta inn. Tida er min 4. beste 1000meter tid utendørs totalt i karrieren og den 7. beste totalt inne/ute. Kun ett sekund langsommere enn fjorårets bestenotering fra Kolomna på 1,21,88. Det er jeg godt fornøyd med!

5000 m: (Mangler rundetider) 7, 46,50
I 6-7 minusgrader på litt trå is på Valle Hovin, skulle Eidsmo'n endelig få sin etterlegtede revansj over den litt eldre herren som startet i ytre bane. Og, det fikk han, og akk&ve, han ble raskt alene.... Likevel. Dette løpet er altså årsbeste for meg. Riktignok kun med et drøyt halvsekund, men de tre øvrige 5000 meterne jeg har gått i år har jeg gjennomført innendørs. Derfor viser tida, og ikke minst gjennomføringen, at dette var et vesentlig bedre løp enn tidligere i år, og indikerer vel en relativt god fremgang i potensialet på distansen. Dersom man ser nøkternt på resultatene, gikk de fleste mellom 12 og 15 sekunder svakere enn inne i skipet. Dette kan jo indikere at Eidsmo'n ville ha havnet på ca 7,16-7,19 mens undertegnede burde kunne sikte seg inn mot en tid på rundt 7,31-7,33. Det er iallefall en liten fremgang fra i fjor, selv om målet om 7,20 fortsatt virker for fjernt til at jeg kan si meg fornøyd med den generelle fremgangen på 5000m så langt. Her må det fortsatt jobbes!

Ingen kommentarer: