torsdag 11. desember 2008

OBIK Debut

Fordi løpstilbudet til oss "hobbyløpere" ikke er spesielt sprekt, er Bedriftsløpene til OBIK og Norges Cup kjærkomne alternativ. Ja, de er faktisk helt sentrale for de av oss som ønsker å gå internasjonale "Master" - konkurranser som f.eks VM-Sprint og VM-Allround. Nivået i toppen i disse konkurransene er meget høyt, så skal man hevde seg, må det gås konkurranser jevnt og trutt. Nå har NC blitt arrangert hele høsten, mens OBIK-løpene startet opp forrige onsdag (3. desember). Da var blogger'n av naturlige årsaker ikke i posisjon til å delta, selv om han gjerne ville! Men i går var det løp igjen, og denne gangen 500 og 1000 meter. Repetisjon av lørdagens distanser, med andre ord. Og repetisjon ble det! Valle viste seg fra en sur og kald side, akkurat som lørdag, men det var ikke mer enn en liten trekk, som ikke sjenerte særlig mye. Tidene ble da også ganske lik lørdagens, selv om jeg denne gangen knep noen små tideler ekstra på Eidsmo'n. Dagens store overraskelse var imidlertid "Sjøsamen" (Stenhaug), som i samløp med undertegnede presterte årsbeste på 500 og sin nest beste OBIK-1000m noensinne. Kanskje det hjalp på motivasjonen å endelig få møte treningskompisen i par? Virket nesten sånn!
42,1 og 1,25,6 er bra tider, og indikerer at formen er på gang, Arne!
Så over til løpene:

500m: 11,1 - 30,9 - 42,0
Årets beste første 100. Jeg kom bedre ut enn tidligere, selv om det ikke var en 100% start. Greide å få kraft i skjærne og hold følge med Arne (Vi er vanligvis, veldig jevne på 100m). Første indre var grei, men jeg føler at jeg ikke får nok fall og trykk i den første svingen på 500. Det blir mye jobbing og kaving (følelse). På vekslingssiden sovnet jeg litt fordi jeg forsøkte å få trykket bedre ut til sidene - blir litt for tregt og passivt når jeg skal gå slik. Første halvdel av siste ytre var heller ikke noen perle, men så hørte jeg noen hissige skjær fra Stenhaugen som kom dampene i indre. Da våknet instinktet! "Ikke faen om han skal komme først ut på oppløpssiden"! Jeg merket da at jeg har mye mer å gå på under en 500m. Det var som å koble inn et ekstra gir, og jeg skjøt fart ut på oppløpssiden, fikk treff på skjærene, og "cruiset" inn til en "kontrollert" parseier, 0,1 sek foran :-) Siste 125 meter er de raskeste jeg har gått i år - banna bein!

1000m: 19,1 - 31,2 - 33,1
Nok en gang var kompisen makker! Jeg hadde indre, og således en gyllen mulighet til å ta kontroll på løpet fra start. Det greide jeg, etter årets beste start. Nærmest perfekt første 200m. Komm lavt og kraftfullt ut fra streken, traff skikkelig med fallet i første indre, og ble "dratt" ut på langsiden i god fart. Konsentrerte meg om å få fall og trykk i skjærene mot neste indresving, og fikk det bra til, traff svingen supert og nok en gang følte jeg fart ut av kurven. Nok en langside gikk unna med god iskontakt og bra skyv. Nå begynte jeg å merke litt melkesyre, men ikke som på søndag. Yttersvingen gikk brukbart, men jeg tror det var denne som ikke var god nok til at jeg fikk se 1,22-tallet. Jeg måtte jobbe mer på neste lanmgside for å få fart, følte at jeg ble mer "jabbete". Traff riktignok godt i den neste ytresvingen og kom likt med Arne ut på vekslingssiden. Her ble det nesten kluss, og jeg tapte kanskje et par tideler fordi jeg nølte litt og ikke fikk 100% kraft et par-tre skjær. Folk ropte at jeg skulle stå på helt inn, og jeg ga alt i siste indre, uten at dette var godt nok til å sikre 22-tallet. Men 1,23,4 er en god tid utendørs, uansett. jeg er stabil nå rundt 1,23,0 ute, og det gir håp om 1,20-tallet innendørs. da er det ikke umulig at man kan se 1,18 i Calgary? Jeg kan iallefall drømme....

Ingen kommentarer: