mandag 3. november 2008

Før WorldCup i Berlin....

Da er det på tide å lade opp til sesongens første WC-helg. Berlin tar i mot all verdens beste skøyteløpere, og som vanlig er det mange skøyteentusiaster som har mer eller mindre realistiske forventninger til våre løperes muligheter. Jeg ønsker derfor å komme med en relativt tørr analyse av situasjonen, slik det ser ut når man tar i betraktning årets resultater hittil. Jeg velger å vurdere Calgary/Salt Lake resultater som ca 0,8 tidspoeng bedre enn en "normaltid" på topp forhold innendørs i lavlandet.
I helga stiller Norge med løpere på distanser fra 1000m (menn) og opp til 5000m. Maren regner jeg med går 1500m og 3000m, mens gutta stiller helt eller delvis fulle lag på 1000m, 1500m og 5000m. Situasjonen form våre løpere pr. d.d. er som følger:

1000m menn
Nr. 18 Håvard Bøkko 1,09,83
Nr. 21 Christoffer F. Rukke 1,10,01
Nr. 26 Michael F. Larsen 1,10,26
Jeg regner ikke med at Håvard stiller her, og selv om de fleste av bestetidene er fra Calgary, er det flere gode tider fra bl.a. Heerenveen og Milwaukee. Jeg tror derfor på relativt beskjeden plassering for våre gutter her, om de i det heletatt kvalifiserer for A-gruppa.

1500m kvinner
Nr. 32 Maren Haugli 2.01,78
Dette lukter B-gruppe nivå. Dersom Maren likevel får gå A-gruppe, tror jeg hun får problemer med å holde seg der, om de beste stiller til start. En plass sånn midt på treet i B-gruppa er nok mest sannsynlig.

1500m menn
Her finner vi Håvard på 19.plass og Michael på 20. Jeg tror Håvards plassering ikke er korrekt mht styrken hans på distansen., mens Michael ikke har vist noen revolusjonerende utvikling på distansen hittil i år og hans plassering virker derfor å være ganske korrekt. Christoffer Fagerli Rukkes 30. plass og Sverre Hauglis 44 plass er nok, i likhet med Håvard sin plassering litt svakere enn reelt. Fredrik van der Horst er ikke inne blant de 50 beste på verdensstatistikken og jeg trorm det stemmer ganske bra. Jeg tipper Håvard inn blant de ti beste på distansen, men jeg sitter med en følelse av at han ikke har blitt bedre enn han var i fjor, og at han må kjempe hardt for å holde seg blant de seks beste. De øvrige løperne våre blir statister i A og B puljene, tror jeg - dessverre.

3000m kvinner
Det som preger jentenes 3000m nivå hittil i år er jevnheten. Sablikova topper med 4.06,55 og vår egen Maren Haugli er helt nede på 19.plass med 4,13,30, mindre enn syv sekunder bak. Jeg tror derfor på en veldig spennende distanse her, og tror Maren med fortsatt formutvikling kan overraske med en plass blant de ti beste, selv om topp femten er mest realistisk.

5000m menn
Håvard er nr. 6 på årets statistikk. Han gikk en god 3000m i Inzell og virket å være i "steamen". Det var derfor skuffende at han ikke greide å gå ned mot 6,20 i helga. Også alarmerende at han selv signaliserer at ting ikke stemte helt. men, Håvard er en luring, så dette kan være taktikk for å bli kvitt favorittstempelet han har fått av media . Jeg tror derfor han er tilbake for fullt på 5000m i helga og presser Sven Kramer, Chad Hedrick, Davis og Verheijen til å prestere topp tider. Jeg tror på sølv, og en tid under 6,20. Øystein og Sverre tipper jeg ned såvidt under 6,30, mens Tore Solli (i B-gruppa ?) vil sette ny personlig rekord på rundt 6,33

Så gjenstår det å se om jeg treffer eller bommer :-)

Ingen kommentarer: