fredag 7. november 2008

Kveldsløp

Sør-Norges mest populære klubbløp foregår i Vikingskipet en åt te-ti kvelder hver sesong. Idag, torsdag 6.11. var det klart for årets andre løp, og da med de eldste klassene.
Forholdene varierer sterkt under disse løpene, og det er som regel best på løp som arrangeres tett oppunder et internasjonalt løp som VM og WC. Det var derfor ingen bombe at forholdene i kveld bare var på det jevne. At man i tillegg ikke tar seg tid til å vanne en eneste gang på tre timer, er heller ikke noe sjakktrekk for å få gode tider. Men, det virker som det ikke er spesielt interessant for arrangører av skøyteløp i dette landet å tenke helhet. En femten minutters pause med litt ispleie hadde gjort dette til en mye bedre opplevelse for de som har reist i timevis for å gå på god is. Slik det var her i dag er det like bra utendørs på Valle eller Geithus. Så mens skøytenorge fortsetter å sage av greina man sitter på, ble dette ikke annet en ei god treningsøkt i konkurranseomgivelser.
Undertegnede gikk 5000m, og selv om forholdene ikke var 100, så var heller ikke gutten det, så noen rekordtid hadde det uansett ikke blitt. Men årsbeste med et par sekunder ble det, og et relativt jevnt løp, selv om en passering av kvartetten foran medførte en ekstrem yttersving og litt senere en solid brems i utgangen av en indresving på vekslingssiden. Der røyk det nok noen sekunder, for rundetidene fløy opp og kom aldri ned igjen etter dette. Det ble tungt.
Løpet gikk som følger
21,0-35,1-37,0-37,2-37,2-36,8-37,1-37,0-37,6-37,6-38,2-37,8-37,8 - 7,47,74
Da er det bare å sørge for full restitusjon, for om litt over et døgn er det NC-3, også det på Hamar, og der skal jeg gå liten firkamp. Fullfører jeg den har jeg kommet meg igjennom min "helvetesuke", og kan se fremover til neste fase i sesongopplegget mitt.

Ingen kommentarer: