onsdag 5. november 2008

Årets første 10'er

Med isen på Valle følger et årvisst fenomen: ”LIK-Mila”. Hver tirsdag kveld kl. 2030, legger 50-60 mann av gårde på en 10000m med fellesstart. Her er nivået i høyeste grad heterogent, det spenner fra godt trente veteraner til nesten utrente mosjonister, men alle har en ting felles: De vil til mål!Gårsdagens ”LIK-mil” var årets første i jubileumssesongen. Det er 10 år siden den første mila ble arrangert. Gårsdagens oppmøte var meget bra-57 deltakere. Det viser at skøyteløp har et potensial som mosjonsaktivitet for ”massene”, men at man må la tiden jobbe og ikke gi opp etter et par forsøk, slik mange skøytearrangører har en tendens til å gjøre. Kjernen til suksess på dette området er å etablere en tradisjon. Det har Lilleborg Idrettsklubb klart med sitt arrangement.Undertegnede var en av de 57 som stilte til start. Men, etter å ha kjørt to 8-minuttersdrag i terskelfart på rimete Valle-is og med lett motvind på oppløpssiden, var forventningene til løpet ”så der…”. Men så vannet jo selvsagt banemannskapet isen etter alle kunstens regler, så gliden ble vesentlig bedre, også dukket Kjetil Narum Bakken, Petter Enholm, Odd Oskar Bjelke og Arvid Moger opp…. Og sannelig var det ikke en ”junior” på plass også: Golingen Håvard Myklebust. ”Her blir det felt”, tenkte jeg og det ble det – en liten stund i alle fall.Bakken er ikke skuggredd, og tok de første to rundene, han dro i 39-tempo. Grei fart. Undertegnede fortsatte marsjen et par runder, før Enholm tok ”pinnen” og toget oss fram til passering seks runder. Herfra yppet ”gamle” Moger seg en rundes tid, før undertegnede tok over og dro tre runder. Farta økte noe nå. Jeg hadde taktikken klar: Kjøre fart i svingene, gå teknisk billig på langsidene, rett og slett ”mørne” feltet. 38-runden satt løst nå. Jeg hørte at noen av de bak begynte å puste tungt. Likevel følte jeg at det var for tidlig å starte hardkjøret for alvor, så jeg slapp Enholm til i teten igjen. Han dro tre runder, og det skulle han nok aldri ha gjort, for det var det siste vi så til ham før mål. Ved passering tretten runder overtok Bakken føringen, men nå var mine batterier fullladet etter fem rolige runder , så da jeg tok over føringen etter 15 runder, økte jeg farta litt og etter litt sikk-sakk kjøring mellom grupper av folk vi tok igjen med x-runder, ble det stille bak meg. For å ikke risikere at ”Junior” skulle komme som ei kule på slutten, økte jeg farta litt til, og gikk 37-runder en stund for å være sikker på at han ville ”få det” bak der. Det var et klokt valg. Da jeg passerte mål på 16.20, var ”Junior” distansert med mer enn ei langside og de andre enda mer. For min del var dette den letteste 10’ern jeg noensinne har gått, uansett fellestart eller enkeltstart. Ei god treningsøkt i terskelfart ble det, akkurat som planlagt.
Resultater:
Morten Henriksen 16.20
Håvard Myklebust 16.29
Kjetil N. Bakken 16.31
Arvid Moger 16.46
Petter Enholm 16.54

Ingen kommentarer: