mandag 10. november 2008

NC-3 eller "Slutten på helvetesuka"

Da var jeg endelig gjennom en av de tøffeste treningsukene i år. Riktignok gjenstår nok en gjennomkjøringsperiode, men det er heldigvis en stund til.....
Denne uka gikk jeg seks distanser, og trente i tillegg både terskel og langkjøring (NB! Ikke restitusjonstempo). Det var derfor med stor spenning jeg stilte opp på liten firkamp under NC-3 på Hamar. Og det er en del å skrive om dette stevnet. Først er det arrangementet som hadde en del skjønnhetsfeil som blant annet manglende elektronisk tidtakning, feil trekning, oppdateringer av startlister etter publisering på nettet, publisering kl. 2300 på fredag natt, manglende resultatlister fra de siste løpene lørdag, uerfarne startere (kurs) og kulde i hallen som ikke ga verdige NC-forhold. Her er det mengder med folk som kun tenker kortsiktig penger i klubbkassa. Det virker på meg som arrangørkubbene i Hedmark er i ferd med å gå lei av å bære de viktigste stevnene i landet. Og det forstår jeg godt. Den eneste gulrota man har for å gjøre denne jobben, ved siden av kroner i kassa, er et anlegg som er åpent og tilgjengelig for skøyteløperne i fylket. Men anlegget er jo ikke åpent, så da mister man interessen. Dette går igjen ut over tilreisende løpere, som i neste ledd også mister interessen. Slik spinner den negative spiralen videre mot en sikker undergang for nasjonalidretten hutigløp. Og hovedårsaken sitter i noen feite bonderomper på Hamar som kaller seg HOA og som aldri skulle ha fått lov til å forvalte et nasjonalanlegg. Jeg håper nå at Skøyteforbundet innser at man må flytte nasjonalanlegget til et annet sted snarest, i påvente av hall i Oslo. Stavanger tror jeg vil være nærmest. Så får man heller klare seg med færre tilskuere i noen få mesterskap. I fotsettelsen av dette, burde Hamar Kommune ved HOA, bli pålagt å tilbakebetale alle investeringer og etterbruksfond som fellesskapet ytte i forbindelse med bygging av "skipet". Pengene bør gå til til norsk idrett ved NSF. Først da er det moralsk greit for HOA å bruke anlegget som en showhall for lokale råner. Kommende helg fyller man hele indre bane med sand&grus, samt fyller på med is for at motorshowet "Gatebil" skal kunne få "brum, brum" Bygde-Norge til å betale julebordet til HOAs ansatte.
Håper man har råd etterpå til å gjøre hallen ren til VM på skøyter. Forvaltningen av denne hallen er fullstendig tragisk, og det faktum at ingen, hverken i NSF, NIF, Kulturdepartementet eller Stortinget reagerer på hvordan anlegg etter OL 94 forvaltes sier mye om Nordmenns holdninger til å ta vare på verdier: La det råtne, lapp litt på dritten og når det ligger i ruiner, la det ligge...

Så over til helgas sportslige utskeielser:

500m: 11,2 - 41,97 (30,77)
Etter en tyvstart (samme tøyset som sist - telte til seks før fløyta gikk), kom jeg bedre igang i dette løpet og fikk en brukbar tid på første 100m. Derfra og inn var det temmelig dødt, og en runde på 30,77 er minst ett sekund for svakt. Et løp som ikke vil bli husket særlig lenge....
Men, her må det jobbes!
3000m: 21,0 - 33,10 - 33,70 - 34,30 - 35,50 - 35,60 - 35,70 - 35,64 - 4,24,54
Et veldig bra løp, sett i betraktning til mange av de andre løperne som også gikk distansen i NC-1. Relativt sett hadde nok tiden i dag kvalifisert til en slutt-tid på i underkant av 4,20 på gode forhold i skipet. Beina var ikke spesielt gode, men jeg greide å holde farta brukbart oppe fordi jeg hadde en jevn makker å kjempe mot. At jeg slo "junior" med et sekund etter å ha distansert ham på de stste 600 meterne er jeg fornøyd med. 3000m ser ut til å være "min" distanse hittil i år - og det er helt etter planen.
1500m: 27,5 - 31,5 - 32,9 - 34,20 - 2,06,19
Nok en 1500m helt på det jevne. Nok en gang mangler det fart, som kan gi den etterlengtede 30-31-32 serien som gir slutt-tid ned mot 2,00. At rundetiden går helt opp i 34,2 på sisterunden tyder også på manglende stayer eller overskudd. Jeg tror det er det siste som er årsaken. Det som er positivt er at jeg er stabil på et greit nivå for klassen min, internasjonalt sett. Nå skal det dessuten legges til at tidene på denne distansen jevn over var 1,5-3 sek. svakere for de fleste av løperne som har gått 1500m her i høst. Så det tyder vel egentlig på en liten fremgang, tross alt :-)
5000m: (Mangler rundetider) - 7,47,17
Så var det tomt! Jeg forsøkte etter beste evne å kjøre 36-runder, og hadde en jevn makker, men greide ikke å få ut noe mer av beina i dag enn 37. Likevel blir det et løp med relativt jevne rundetider og ingen sprekk, selv om jeg var dyktig sliten mot slutten og måtte litt ned i kjelleren. Positivt med årsbeste, og to løp på 7,47 i løpet av fire dager tyder på et jevnt nivå. Men, likevel, jeg må gjøre noen tiltak for å få opp høyere marsfart på denne distansen, gjerne ett sekund raskere.

Om jeg er fornøyd med helga? Tja, både og. Jeg er fornøyd med at jeg har etablert meg på et høyere nivå på 3000m. Jeg er fornøyd med at jeg holder et greit nivå på 1500. Men, jeg er ikke fornøyd med måten jeg gjennomfører 500 og 5000 på. Her må det forbedringer til. Kunsten fremover blir å bevare det gode og bedre det svake!

Ingen kommentarer: