torsdag 13. november 2008

Idiotiske uttallelser - Rapport 03

Jeg har valgt å boikotte NSF sine debattsider. Dette fordi jeg føler at de ikke har noen spesiell misjon fordi de sensureres for mye.

Men jeg kan jo kommentere innlegg som skrives der. Og i serien "Idiotiske uttalelser" er turen kommet til Jarle Pedersen. En fyr som jeg konkurrerte mot i min ungdom, og som er leder for en gjeng med selvopptatte og lite inkluderende utøvere fra Fana. Ikke akkurat en gjeng med humørspredere dette her, nei...
Men det er vel kanskje naturlig at det blir sånn når ledestjernen heller ikke går foran som noe lysende eksempel. Vel, hans konkrete forslag på å få begenset NC til å være et lite stevne for de få utøverne med muligheter til å gå WC, jrWC mog ChC, er latterlig. Les selv her.
Jeg velger derfor å kommentere det idiotiske innlegget slik:

Ut fra Jarle Pedersen sitt innlegg, og flere samtaler jeg overhørte underNC-3 i Vikingskipet forrige helg, blant annet fra Ståle Njåtun, skulle man jo tro at NC invaderes av veteraner som går så langsomt at de ikke burde være på en skøytebane sammen med seriøse utøvere med lang reisevei.
For å nyansere bildet litt har jeg tillat meg å oppsummere denne voldsomme deltakelsen slik:

I NC-1 stilte følgende Veteraner opp:
Renate Jeppson
Ingunn Sandø
Ivar Njøs
John Ivar Kristensen
Geir Hestad
Sigmund Akselsen
Svein Lødding
Frode Eidsmo
Per Gunnar Stensvaag
Inge Hermansson
Morten Henriksen

I NC-2 stilte følgende Veteraner opp:
Marja Haartsen
Anne Bjørnsmoen
Ivar Njøs
Arne Stenhaug
Atle Vårvik
Brynjulf Måkestad
Morten Henriksen

I NC-3 stilte følgende veteraner opp:
Ingunn Sandø
Renate Jeppson
Ivar Njøs
Arne Stenhaug
Brynjulf Måkestad
John Ivar Kristensen
Frode Eidsmo
Per Gunnar Stensvaag
Inge Hermansson
Kyrre Wisløff
Lars Erik Larsson
Morten Henriksen

Spørsmålene som følger blir da:
1. Forsinker virkelig disse veteranene NC så mye at det er nødvendig med strukturelle endringer i arrangementet?
2. Hvem av disse veteranene er det i såfall Jarle Pedersens ønsker bort fra deltakerlistene?
3. Er man villig til å ta sjansen på å innskrenke deltakelsen i de få stevnene som faktisk tilbys norske skøyteløpere, slik at man kun sitter igjen med noen få løpere?

Er det forresten lengre reisevei til Vikingskipet for løpere fra Bergen enn løpere fra Alta, Tromsø, Narvik og Harstad? Hvis svaret er NEI, så er kommentaren at slike holdninger som de Jarle Pedersen her forfekter ikke eksisterer hos løpere nordfra. De er vant til å inkludere andre mennesker, uansett nivå, ikke ekskludere for å oppnå en kortvarig egosentrisk tilfredsstillelse. Det forundrer meg at Altaværingen Pedersen ikke har tatt med seg denne barnelærdommen. Så kanskje Jarle Pedersen burde jobbe med løperne i sitt eget miljø for å få dem til å se verdier i mangfold, framfor å psyke seg selv og sine ned på grunn av en time senere hjemkomst? For det er jo det det dreier seg om her: En time senere hjemkomst.

Jeg tror Jarle Pedersen og andre som misliker at eldre utøvere blander seg inn i leken deres, heller burde jobbe for å flere innendørsbaner her i landet. Da kan det hende at man på sikt kan få et bredere løpstilbud til alle grupper. Men når det er sagt: Stevner som NC, hvor yngre og eldre utøvere møtes til kamp ut fra felles ranking er et flott konsept fordi det samler skøytefamilien og skaper mange gode, sosiale relasjoner mellom mennesker. At Jarle Pedersen og Fana-miljøet ikke ønsker å bidra til å opprettholde slike arenaer, fordi de har lang reisevei, bør ikke være noen grunn for å endre måten NC arrangeres på.
Jeg oppfordrer derfor alle veteraner til å melde seg på NorgesCup stevner, dette er stevner med god atmosfære, bra forhold og masse moro! Her er det plass til alle! Så anbefaler jeg de som har dårlig tid, til gå løp på lørdag og sløyfe søndag, så de rekker hjem til mandag.

Ingen kommentarer: